Jag har seglat Lidingö runt 4ggr och bästa placering har varit 4:a i IF-klassen. Hur ska man tänka för att lyckas bra? Jag har frågat erfarna seglare om råd:

Tiina Anderson: -Det avgörs på slutet när man rundat Sticklinge för där är det tätt mellan båtarna och då ska du segla i fri vind och undvika vindhål. Det är lätt att tappa placeringar här, men om du ligger bakom fältet o de hamnar i dålig vind har du allt att vinna. Verkar som bra tips, tycker jag.

Ulrika By: - Segla efter mig så går det bra! Jo det verkar rimligt, men att ha strategin att segla i hasorna på Nerthus känns inte lockande. Att ha ögonen på de båtar som man vet seglar bra ska man ju åndå komma ihåg. 

Yngve Carlsten som vunnit många IF-regattor berättade för några år sen för mig att det räcker med ett tips: -Segla mycket. Nils Virving har seglat mycket och vinnit många regattor, däribland Lidingö runt flera gånger det är väl bevis nog på att många timmar i båten ger utdelning!
Lidingö runt karta

Hur göra då? Här är några punkter på att-göra-listan som bör vara avprickade!

1. Bra bottenfinisch. Slät och med hård färg. Jimi Hellberg har skrivit artikel om detta. >> Bottenfinish

2. Rätt trimmad rigg. Masten ska luta bakåt lagom mkt + stå rakt + lagom förböj + rätt riggspänning (mina IF-kompisar har mellan 15-18 på förstaget med LOOS-B). Northsails har en bra trimguide men det kan skilja om man har andra segel tex Gran, UK, Edman eller något annan. >> Trimguide

3. Segel o segeltrim i harmoni. Enligt Fredrik Wigelius (som vunnit SM) ska båten "-Löpa lätt på kryssen och gå fort utan att tappa höjd". Bra tips Fredrik men hur kryssar jag som en mästare? Jo träna tillsammans med andra IF-seglare, jämför fart och höjd & dela tips med varann. Att som rorsman bli coachad av annan IF-seglare är också bra. Det finns att läsa om detta. SSF har en skrift man kan köpa >> Fartträning. Gransegel har också! >> Granboken

4. Segla i fri vind där det blåser bra. Vindarna är inte jämna runt Lidingö på samma vis som på en stor fjärd. Speciellt på länsen ska man titta bakåt för att hitta vindstråk. Om det kommer en by vandrande bakifrån som kommer till oss på babord sida så sväng av ditåt för att fånga den. På kryssen är det svårare. Ser du ett mörkt moln så segla under det, för det blåser ofta mer där. Segla inte i lä bakom andra båtar, slå dig i så fall fri. Titta på båtar längre fram, man kan ganska lätt se om båtar på vänsterkanten har mer eller mindre tryck och kränger mer än de på högerkanten. Det går också bedöma hur högt båtar kryssar längre fram i fältet, vindriktningen är ju inte konstant, den ändras ju för det mesta en hel del. Försök få med någon IF-räv i besättningen är bra tips för att klättra i resultatlistan.

5. Undvik grunden ute på Askrikefjärden, Bosögrundet, Prästgrundet och Norrängsgrundet.

6. Lär grundläggande kappseglinsregler och följ dem. Vind i höger öra - bara tuta & köra! Nja med viss reservation enligt mig på Lidingö runt. Jag har ett par gånger hamnat i situationer där motparten (inte en IF) brutit mot SB vs BB regeln. Här gäller att se framåt o segla vidare. Jag har varken tid eller lust att gå på protestförhandling för att få den andra båten diskad. Dessutom tror jag protestkommiten hellre friar än fäller. På DM o SM däremot ska man alltid protestera o visa röd flagg när någon bryter mot reglerna.

7. Njut av seglingen och ha kul! Bra humör och glad stämning ombord gör att jag seglar bra!

Har jag missat något? Vill du lägga till något? Kommentera gärna! {jcomments on}