Fast det som förvånar mig är att det uppenbarligen finns utrymme att göra undantag i klassregeln för båtar som saknar mastskott, har annan inredning och en helt annan sittbrunnslösning.
Argumentet är uppenbarligen att dessa båtar är ursprungliga och därför går det bra att göra undantag trots att detta skulle kunna påverka båtarnas egenskaper/balansförhållanden.
Varför då inte de orginalbåtar som har inombordare kan få samma undantag, det är för mig en gåta.
Det är ju ingen skillnad! De är båda orginal-IF:ar.
Klassning av IF-E
Moderator: Moderator
-
s/y Nadine
Re: Konstruktion IF
Själva lockelsen med entyp är att alla båtar är likadana. Om båten är en omordern eller mordern konstruktion spelar inte så stor roll i seglandet utan det är att alla är likadana. (Teoretiskt kan man lotta ut vilken båt en besättning ska segla, och resultatet blir det samma. Vilket inte skulle vara om en av båtarna var IF-E och de övriga IF). Då har materialet stort avgörande och föst i mål är inte bästa seglaren och poängen med entyp har försvunnit och respiter bör tas fram för att kora bästa seglaren (ex SRSLYS).s/y Nadine skrev:...
IF-E skiljer inte mycket från vanliga IF:en, så varför detta kompakta motstånd till att släppa in dessa i kappseglingen.
IF-E båtarna är alltför få för att kunna bilda en egen klass och få ihop deltagare till kappsegling och de hör ju hemma bland IF-båtarna.
Dessutom skulle detta locka utlänska seglare att delta i kappsegling med IF, eftersom många utomlands har Export-versionen.
Jag kan bara inte förstå motståndet. Klassförbundet borde väl vara intresserade av maximalt många betalande och engagerade medlemmar med orginalbåtar!?
Sedan besvaras inte heller min fråga i varför medlemmar ska vara med och betala för en kappseglingsverksamhet som de inte är välkomna att delta i...
Att det kappseglas med IF är bra för hela klassen, Det är detta kappseglande som ligger bakom utvecklingen av bl.a. bättre utrustning samt håller intresset för båttypen uppe. Om entypen släpps och SM statusen försvinner, blir inte IF båten lika intressant att segla eller äga, oavsätt om man kappseglar eller inte. Klasser med en ducktig grupp seglare som kappseglar båtarna hårt höjjer hela värdet, de sprider bra beggade segel, trimtips, publicitet o.s.v. till övriga IFare och andra seglare, ringar på vattnet (Det är kul att läsa om andra IF seglares bravader, renoveringar, optimeringar, resmål osv. Vi sitter som i samma båt och våra hjältar förbättrar värdet på båten både ekonomiskt och intressemässigt). Att förbundet sponsrar med en liten del av budgeten kring inbjudningar till SM, kommer det till nytta för hela klassen.
Det finns många flera saker än entyp och kappseglande som gör IF båten intressant, men det lämnar jag här.
Att ta fram klassregler för IF-E är bra om det finns intresse (Hur många IF-E finns det?), att ha kappseglingar och andra arrangemang tillsammans är också kul, att sedan IF-E och IF hålls som olika klasser i entyp är en annan sak. Jag har inte uppfattat att förbundet aktivt på något sätt motarbetat kappseglande med IF-E.
Jag hoppas att detta endast uppfattas som
- En uppskattning av strikt entyp.
- Att kappseglande är bra, även för de som inte är med på regattorna.
- Att IF-E båtar får delta i nästan alla race där vanliga IF båtar är välkomna även om det råkar vara i en annan klass. På bryggan är vi alla IF seglare oavsätt om båten är inmätt eller inte. Och det är på/runt bryggan man träffar andra seglare, på banan är man som inblåst på sin egen båt (förhoppningsvis någonstanns innanför laylines med fri vind och med det dära efterlängtade inside overlap på klubbkompisen när man väl träffar zoonen inför sista rundningen).
Avslutningsvis att detta är min egen uppfattning och jag uppskattar alla former av segling, allt från strikt entyp, via webben, båttillbehörsaffäerna, bibliotekens hyllor, slipdamm, regelstudier till familjesoftade söndagsturer (och mycket mer). Jag vill att alla ska få njuta av seglarglädjen.
Vinden är gratis, tillbehören dyra
/Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala