Spricka i förstäven

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

ollef
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jun 2010 17:18

Spricka i förstäven

Inlägg av ollef »

Har precis inhadlat en IF av en bekant och har nu märkt att det är en spricka i förstäven. Har testat att rubba och det rör sig lite när man trycker. Kan detta åtgärdas, hur isåfall och är det farligt på ngt sätt? Vad beträffar insidan är den helt intakt utan till synes några skador.

Bild





Mvh Olle
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Spricka i förstäven

Inlägg av johan swe-1870 »

Sprickan som syns på bilden finns på alla IF-båtar och är inget farligt. Däck och skrov är skarvat genom att det plastats samman på insidan. För att göra det snyggare och för att det säkert ska vara tätt har man därefter lagt en sträng med tätningsmedel på skarvens utsida.

Din båt är nog äldre, stämmer det? Jag ser att nosbeslaget inte har de förlängningar som annars brukar dölja skarven just under fotsteget i stäven.

Din sträng av tätningsmassa ser ut att behöva bytas, men du kan säkert segla i sommar och byta den till vintern när båten står på land.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i förstäven

Inlägg av maja »

Jag är inte helt enig med Johan.
Jag själv har en 39 år gammal båt, och jag har inget sådant, trots at båten är väldigt mycket seglad i alla tänkbara väder.

Det ser ut som om däcket längst fram lyft en aning. Det kan bero på att båten har seglat på något med stävspetsen. I så fall är även din spets något kvaddad (syns inte på bilden).

Det kan även bero på att man av misstag har råkat lyfta båten i förstagsfästen när man har mastat på eller av.

Är det även en spricka på babordssidan av stäven? ?

I vilket fall som helst ska du kolla noga inifrån och se om allt är intakt. Om allt är intakt kan du säkert segla vidare utan att oroa dig. Men du ska täta sprickan med något lämpligt tätningsmedel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ollef
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jun 2010 17:18

Re: Spricka i förstäven

Inlägg av ollef »

maja skrev:Jag är inte helt enig med Johan.
Jag själv har en 39 år gammal båt, och jag har inget sådant, trots at båten är väldigt mycket seglad i alla tänkbara väder.

Det ser ut som om däcket längst fram lyft en aning. Det kan bero på att båten har seglat på något med stävspetsen. I så fall är även din spets något kvaddad (syns inte på bilden).

Det kan även bero på att man av misstag har råkat lyfta båten i förstagsfästen när man har mastat på eller av.

Är det även en spricka på babordssidan av stäven? ?

I vilket fall som helst ska du kolla noga inifrån och se om allt är intakt. Om allt är intakt kan du säkert segla vidare utan att oroa dig. Men du ska täta sprickan med något lämpligt tätningsmedel.
Det är en spricka även på andra sidan som inte börjat dela sig. Vad beträffar insidan är den vad jag sett helt intakt men jag ska ta mig en extra koll på det.

Har någon förslag på hurvida tätningen kan gå till?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i förstäven

Inlägg av maja »

Jag kollade på min båt igår, och mitt stävbeslag har "tungor" bakåt och täcker därmed hela "sprickan" mellan den upphöjda klacken och skrovet. Så det kanske ser ungefär likadant ut under beslaget på min båt som på din.

Men samtidigt är det misstänkt. Du verkar ha ett annat beslag, vilket kanske tyder på att båten någon gång har kört in i något hårt och beslaget har blivit utbytt.

I vilket fall som hest kan du använda t.ex sikaflex som tätningsmedel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Spricka i förstäven

Inlägg av johan swe-1870 »

De flesta IF-båtar har nosbeslag med tungor, just för att täcka skarven mellan fotsteget och skrovet. Som jag skrev den 23 juni finns det en del gamla båtar som har ett annorlunda nosbeslag, precis som det Olle visar på bilden.

På min brygga ligger en IF-båt med det beslaget. Den har segelnr 39. jag vet inte vilket år den är byggd. Jag kan inte tänka mig att det gamla nosbeslaget utan tungor skulle vara ditmonterat p g a kollision. Det ser utan tvekan ut att vara gjort just för IF-båten, och ser i det aktuella fallet ut att ha suttit på båten alltid. Faktum är att det är ett rätt snyggt beslag i rejäl dimension, kanske det är av brons istället för de nyare som är gjorda i rostfri plåt.

Jag har haft av nosbeslaget på min båt för att försöka rätta till det efter att ha haft närkontakt med för hårda kajer, vilket misslyckades. Då jag hade det loss från båten såg jag precis motsvarande skarv mellan fotsteg och skrov, som Olle har.

Jag tror helt enkelt att alla båtar ser ut så där. Så länge plastningen på insidan är hel och så länge det är tätt, är det säkert inga problem annat än skönhetsmässigt med den där skarven. Lägg en ny sträng med vitt tätningsmedel. Spackla inte med epoxi, gelcoat eller liknande; det spricker säkert bara upp igen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
iamsville
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2009 16:07

Re: Spricka i förstäven

Inlägg av iamsville »

I would check the tension or adjustments of your standing rigging. Also, how much tension is on the forestay when you have your IF moored. I do not have this cracking on our IF but always leaving slack in the backstay when moored.

Good luck
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Spricka i förstäven

Inlägg av Vallan »

Jag skulle prova att sträcka akterstaget ricktigt hårt och riktigt löst, ändrar sig sprickan i storlek behöver det en liten åtgärd annars är den konstant är det bara att täta och segla vidare. om sprickan ökar i storlek när man drar spänner akterstaget (ökar förstagsspänningen) kan det vara nitförbandet mellan skrov och däck som blivit dåligt och behöver åtgärdas några/någon dm längst fram i förstäven.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Skriv svar