Ny IF ägare och oxå ny på forumet. Jag och två kompisar har nyligen
köpt IF 1797-1975, Är det någon som vet tidigare ägare mm om henne får
ni gärna höra av er. Vi bor i Kalmar så det blir nog en del seglande sundet
upp och ner denna sommar. Nästa sommar funderar vi på att segla till Visby.
Nu till vårt problem. I båten sitter en vattentoa som är märkt SL400, man skall manuvrera den med en "växelspak" samt öppna o stänga ventilerna(tror vi) Vi får det hur som helst inte att funka. Någon där ute som kan hjälpa oss?
Tacksam för svar o tips.
Johan Lundström
Johan 1797 skrev:Ny IF ägare och oxå ny på forumet. Jag och två kompisar har nyligen
köpt IF 1797-1975, Är det någon som vet tidigare ägare mm om henne får
ni gärna höra av er. Vi bor i Kalmar så det blir nog en del seglande sundet
upp och ner denna sommar. Nästa sommar funderar vi på att segla till Visby.
Nu till vårt problem. I båten sitter en vattentoa som är märkt SL400, man skall manuvrera den med en "växelspak" samt öppna o stänga ventilerna(tror vi) Vi får det hur som helst inte att funka. Någon där ute som kan hjälpa oss?
Tacksam för svar o tips.
Johan Lundström
Du borde också ha en mindre ventil att släppa in vatten med. Öppna vattnet, öppna avloppet, pumpa. Kanske finns olika konstruktioner.
Jag har slängt ut min vattentoa och ersatt med en nödhink. Tror inte att vi har behövt göra "nummer 2/bimelibum" någon gång än. Man blir sällan bajsnödig under segling. För nummer ett rekommenderas en Pimpinett. Tjejer kan lätta på trycket stående i ruffen under en hård kryss utan att spilla. Vi killar håller i masten och pinkar i öppningen mellan däck och genua.
Tror dessutom att vattentoaletter kommer att förbjudas inom kort. Vem skall kontrollera. Det är snarare en moralisk fråga. I Vättern borde de påbjudas.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Hej
Jag har en SL 400 som sitter monterad ovanpå en special måttanpassad rostfri septitank. Dessa är placerade i utrymmet mellan kojerna i förpiken. Toaletten fungerar så här: vid utspolning av innehållet i toaletten: för spaken upp och ner; vid utspolning av innehållet i toaletten samtidigt som man spolar in vatten: tryck spaken in mot toalettstolen samtidigt som man för den upp och ner. Fungerar den ändå inte är det förmodligen fel på någon packning eller fjäder. Dessa kan man köpa via www.slspares.co.uk