Sökningen fann 63 träffar

av Vallan
09 jun 2008 22:15
Kategori: Skrov
Tråd: Återställa färg på fribord
Svar: 9
Visningar: 17242

Rapport fra båt som igjen er olivengrønn: Min båt var jätteful ! Leste på dette forum og bestemte meg for full pakke med våtslipepapir etc. MEN: Jeg kunne ikke finne papir med finere korning enn 1200 (etterpå har jeg sett at Watski har...) Så jeg gikk rett på med Aoutosol og polermaskin og trodde d...
av Vallan
29 maj 2008 16:28
Kategori: El
Tråd: GPS
Svar: 38
Visningar: 65288

Böt min trotjänare 12XL i höstas till en Quest2 hanplotter. Den fungerar super att ha i fickan och koppla till datorn när man kommer hem/har lagt till, fungerar ricktigt bra även med den lilla plotterskärmen. Dessutom är det en bilnavigator och vanlig kartplotter. Hittar hur lätt som helst till finf...
av Vallan
28 maj 2008 22:49
Kategori: Kappsegling
Tråd: Mätbrev
Svar: 13
Visningar: 19831

Halloj. Nu har jag fått min inmätt, mätmannen hittade till och med byggplåtarna bakom ett högtalarskydd. Så nu väntar jag bara på att få pappren och skicka till förbundet ;-) Jag har en mätkontakt som gärna mäter IFar i stockholm, bara man är snäll och ute i god tid så det går att planera. Nu ska ja...
av Vallan
26 maj 2008 21:03
Kategori: Kappsegling
Tråd: Mätbrev
Svar: 13
Visningar: 19831

Tack. Jag får min IF mätt nu i veckan och jag hoppas att det löser sig för alla andra också. Tror inte jag kan vara till någon större hjälp nu, men klubben jag har båten på har kranar och likande som efterfrågades om någon vill låna/hyra av klubben. Är det svårt att lära till mätman? Lycka till Vallan
av Vallan
26 maj 2008 14:59
Kategori: Kappsegling
Tråd: Mätbrev
Svar: 13
Visningar: 19831

Jag har hört att bl.a. 606 förbundet har en dispans att delta i sitt första mästerskap (ny båt/seglare) utan mätbrev (om det finns skäliga saker att inte ha fått tag på ett) exempelvis ingen mätman har tid innan racet och liknande. Däremot "tok"mäts båten om en top 10 placering skulle innf...
av Vallan
20 maj 2008 22:57
Kategori: Kappsegling
Tråd: Mätbrev
Svar: 13
Visningar: 19831

Maila mig så kan du få min kontakt i södra Stockholm. Skickade också mail till alla mätmän i Stockholm några gånger innan jag fick svar. Verkar vara svårt att få tid för mätning häromkring. Nu när SM går på hemmaplan vill man som ha som ha båten klar så fort som möjligt så den går att sjösätta å man...
av Vallan
22 apr 2008 23:14
Kategori: Skrov
Tråd: Återställa färg på fribord
Svar: 9
Visningar: 17242

Hoppas det gick bra. Själv har jag med fint resultat ploerat upp båten med en rejäl polermaskin(med lågt varvtal och högt moment) + autosol, lätt slipande effekt tog fram orginalfärgen igen :-). Jag tycker att det är mindre känsligt och lättare att ta jämt än med slipmaskin och fint våtpapper. Lycka...
av Vallan
22 apr 2008 22:07
Kategori: Roder
Tråd: Glapp i roder ?
Svar: 8
Visningar: 18959

maja skrev:För äldre roder med ingjutna tappar får man själv tillverka bussningar.
Någon som har tops på firmor som fixar sånt? helst i södra stockholmstrakten?

Hälsning
Vallan
av Vallan
17 dec 2007 10:36
Kategori: Motor
Tråd: Tyngd på utombordsmotor
Svar: 32
Visningar: 52441

Fanta SWE2634. Tackar för rättnignen - budskapet är rätt om mottagaren uppfattar sändarens budskap :oops: Packningar. Eftersom jag inte är expert på området, utan ebart erfarenhet av det så kan jag inte förklara vetenskapligt, men jag har fått läckage efter att ha använt alkylat i gamla(över 10år) m...
av Vallan
16 dec 2007 23:54
Kategori: Motor
Tråd: Tyngd på utombordsmotor
Svar: 32
Visningar: 52441

Mina erfarenheter och tankar kring etanol i utombordaren... Både jag och flera av mina vänner har exprimenterat endel kring dessa saker både på utombordare, motorcycklar och bilar. Jag är INGEN expert på området. Bästa miljöförbättringen jag gjorde var att börja köra på akrylatbensin i stället för v...
av Vallan
08 okt 2007 23:55
Kategori: Tursegling
Tråd: Suck! Familj och IF-båt.
Svar: 8
Visningar: 16186

Funderade och tyckte synd om dig att det blivit problem att segla med barnen. Jag håller tummarna för dig och övriga familjen att även dina barn får upp ögonen för segling. Några av mina tankar X-99 är superfin å superrolig, men en liten funderare är att den är rätt tung att segla på en person(likso...
av Vallan
08 okt 2007 00:11
Kategori: Tursegling
Tråd: Suck! Familj och IF-båt.
Svar: 8
Visningar: 16186

Tyvärr har det blivit väldigt lite segling sedan barnen kom, till nästa år ska vi segla mycket mer igen. Jag låter barnen styra båten och dra i alla snören, berömmer dem oavsätt vad som händer med segl, kurs och fart, blåser det, ta ner allt utom fock... segla med vinden i ryggen och muta friskt til...
av Vallan
05 okt 2007 17:12
Kategori: Motor
Tråd: Tyngd på utombordsmotor
Svar: 32
Visningar: 52441

Det är inga problem att akterspegeln med rejäla stödplattor håller för en 6-8hp motor. Min 6hp från 70 talet väger över 30kg(36 om jag minns rätt) och jag har likande fäste som du och har aldrig haft några problem förutoma att själva hissen börjat bli lite glapp och fjädern för svag. Jag lyfter ofta...
av Vallan
04 okt 2007 22:18
Kategori: Kappsegling
Tråd: Inmätning
Svar: 4
Visningar: 9006

Tack.

/Vallan
av Vallan
04 okt 2007 17:28
Kategori: Kappsegling
Tråd: Inmätning
Svar: 4
Visningar: 9006

Tackar. Nu blev jag ännu mer motiverad att hinna fixa innan vintern tar överhanden :lol: Jag har anmält mig till OIF idag. Så jag tänkte avvakta med att prata med en lokal mätman tills jag betalat medlemskapet. Nu vet jag hur jag hittar en. Jag har en byggplåt, men på den heter båten Internationell ...