Sökningen fann 109 träffar

av s/y Nadine
26 jan 2010 17:12
Kategori: Annat
Tråd: Lacka inredning eller olja
Svar: 16
Visningar: 33493

Re: Lacka inredning eller olja

Om underarbetet är ordentligt utfört och inredningen underhålls, så bör det inte flagna på väldigt många år. Det är bara att jämföra med andra målade träytor, så som köksinredning, möbler, husfasader m.m. Min mening är att det borde vara enklare att avgöra om plywooden är i bra skick om den är målad...
av s/y Nadine
25 jan 2010 00:39
Kategori: Segel
Tråd: Siktruta i cruisingsegel
Svar: 6
Visningar: 14002

Re: Siktruta i cruisingsegel

Blir inte seglen mycket mer känsliga? Ett crusingsegel har väl i regel betydligt längre livstid än ett kappseglingssegel och är då inte risken väldigt stor att plasten spricker sönder efter några år i solen med saltvatten och allt som ett segel utsätts för? Ett sprayhood t.ex. utsätts visserligen fö...
av s/y Nadine
25 jan 2010 00:25
Kategori: Annat
Tråd: Lacka inredning eller olja
Svar: 16
Visningar: 33493

Re: Lacka inredning eller olja

Nackdelen med att olja är att man måste hålla efter det, samt att det dessvärre inte skyddar så bra mot mögel är iallafall min erfarenhet. Fördelen är att oljan nog är det som skyddar inredningen allra bäst från röta och sprickbildning. Att lacka däremot är är lättare att hålla rent, men även det kr...
av s/y Nadine
09 jan 2010 17:35
Kategori: Annat
Tråd: Släpjolle till IF?
Svar: 6
Visningar: 12808

Re: Släpjolle till IF?

Det var några år sedan jag köpte min plastimo 220, så den kan ju ha utvecklats något, MIN har hur som helst inte "hård" botten. Botten saknar luftficka och består av enkel väv med instuckna plywoodskivor. Fördelen är att den går att rulla ihop utan durkar som tar extra plats och det går oc...
av s/y Nadine
08 jan 2010 10:44
Kategori: Annat
Tråd: Släpjolle till IF?
Svar: 6
Visningar: 12808

Re: Släpjolle till IF?

Själv har jag en plastimo 220 gummibåt. Den tar inte särskilt stor plats när den är stuvad. Har bl.a. isärtagbara åror. Den klarar 2-3 vuxna och en utombordare 2-3hk. Jag har dragit den i hårt väder utan några problem men möjligen kunde man göra ett litet kapell till den, men den länsar bra om bara ...
av s/y Nadine
30 dec 2009 01:02
Kategori: Roder
Tråd: Förlängda roderplåtar
Svar: 2
Visningar: 8470

Re: Förlängda roderplåtar

Jo jag satt och funderade, borde inte förlängda roderplåtar i polerat rostfritt vara något som förbundet kunde ta fram som man gjort med t.ex. undervantsröstjärnen? Om någon med bra kontakter kunde få någon firma att skära ut en hög med plåtar..Borde kunna bli rätt billigt.
av s/y Nadine
30 dec 2009 00:57
Kategori: Segel
Tråd: Prisjämförelse
Svar: 3
Visningar: 10161

Re: Prisjämförelse

Endera är IF-seglare ovanligt rika, eller så är de inte särskilt ekonomiska, för jag har knappt fått några svar på mitt förslag och någon ämneskategori har inte heller skapats. Lite tråkigt :roll:
av s/y Nadine
30 dec 2009 00:33
Kategori: Motor
Tråd: Motorfäste utombordare
Svar: 2
Visningar: 7796

Re: Motorfäste utombordare

Du kan få köpa av mig. Jag har tagit isär mitt fäste för ombyggnad och behöver inte fjädrarna. Det är inget fel på dom vad jag vet.
Skicka ett PM om du är intresserad. :)
av s/y Nadine
16 dec 2009 13:05
Kategori: Segel
Tråd: Prisjämförelse
Svar: 3
Visningar: 10161

Re: Prisjämförelse

Ja att begära offerter är nog inget problem, men det vore enkelt att bara klicka sig fram och läsa på nätet och om sådant publiceras så blir det ju dessutom bra eller dålig reklam för segelmakarna, vilket kanske gör att de vill hålla bra pris. Trots allt har ju forumet rätt många läsare och båtägare...
av s/y Nadine
16 dec 2009 06:03
Kategori: Allmänt
Tråd: årsmodeller
Svar: 11
Visningar: 16916

Re: årsmodeller

Nadines hemsida är nedlagd, det är därför den inte går att hitta. I övrigt har jag sänt ett PM till dig Per.
av s/y Nadine
16 dec 2009 05:47
Kategori: Segel
Tråd: Prisjämförelse
Svar: 3
Visningar: 10161

Prisjämförelse

Jag har suttit och tittat på nya segel till Nadine och slagits av att många segelmakare skriver "begär offert" för segelpris. Nu är det ju så att jag snarare är i steget "Ska jag köpa segel?" istället för "Jag ska köpa segel!", alltså är jag mer intresserad av att få fr...
av s/y Nadine
03 dec 2009 17:22
Kategori: Lyft
Tråd: Täckställning
Svar: 7
Visningar: 16692

Re: Täckställning

Paraffinolja ger generellt sett ett gott skydd mot korrosion och den får en långvarig effekt genom att den härdar en aning på ytan. Ett tips är att köpa medicinsk parafinolja i färghandeln, istället för dyra flaskor från t.ex. Hempel och International, som många använder. Det är nämligen samma inne...
av s/y Nadine
03 dec 2009 17:15
Kategori: Allmänt
Tråd: årsmodeller
Svar: 11
Visningar: 16916

Re: årsmodeller

Vad gäller rutorna har jag inte sett mer än en IF med "solglasögon". Jag vet inte hur bra eller dåligt det blir. I vilket fall som helst är det inte särskilt snyggt. Jag antar att jag ska känna mig träffad. :lol: Alla tycker ju olika, men jag har fått höra mycket positivt om båtens "...
av s/y Nadine
03 dec 2009 17:08
Kategori: Allmänt
Tråd: årsmodeller
Svar: 11
Visningar: 16916

Re: årsmodeller

Ibland ser man båtar, mest långseglare, som har bytt sina rutramar mot en lösning där hela skivor av, förmodar jag, lexan eller annat plastglas, ligger an mot ruffsidan från utsidan, skruvade genom själva glaset och tryckta i sikaflex. Det är förvisso inte lika snyggt som aluminiumramar, men verkar...
av s/y Nadine
18 nov 2009 06:18
Kategori: El
Tråd: LED-lampor
Svar: 27
Visningar: 44339

Re: Re:Kyl

Jag är lite osäker på om detta svar hamnar rätt men jag tycker efter 50 år segling att kyl ombord är ganska onödig om man klarar sig utan is i whiskyn på kvällen. Typisk packning i en If är; öl i främre facket i kölsvinet och mat i aktre. Vi brukar ta med biff för första kvällens grillning, rökt fi...