Sökningen fann 9 träffar

av Martin_w85
30 jul 2020 22:33
Kategori: Rigg
Tråd: Var kan jag köpa bulten till mastfoten
Svar: 21
Visningar: 32210

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Lyfter en gammal tråd och hoppas på svar. Se bilden nedan på lösningen på min IF båt. Är det säkert att använda den lösningen?
av Martin_w85
29 jul 2020 19:42
Kategori: Beslag
Tråd: Akterstagssträckare
Svar: 10
Visningar: 14208

Re: Akterstagssträckare

Nu är det monterat och klart och verkar fungera bra! Tack för tipsen. Det blev ett bullet block överst och en talja av 2st fiolblock.
av Martin_w85
28 jul 2020 10:54
Kategori: Beslag
Tråd: Akterstagssträckare
Svar: 10
Visningar: 14208

Re: Akterstagssträckare

Tackar för ett utförligt svar. Min tanke är att göra på samma sätt som du gjort på bilden. Är lite osäker på dimensionerna på blocken jag valt. Har dålig koll på vilken brottlast man ska räkna på. Använder du 8mm dyneema till taljan?
av Martin_w85
28 jul 2020 09:45
Kategori: Beslag
Tråd: Akterstagssträckare
Svar: 10
Visningar: 14208

Akterstagssträckare

Har planer på att montera akterstagssträckare på min IF båt -76. I nuläget sitter det 6mm dyneema fast monterat mellan öglorna i aktern och blocket i akterstaget. Min plan är att använda mig av ett rutgerson svirvelblock 4-12mm först och därefter en talja bestående av rutgerson fiolblock 8-10mm och ...
av Martin_w85
05 jul 2020 13:44
Kategori: Motor
Tråd: Montera motorfäste
Svar: 7
Visningar: 13468

Re: Montera motorfäste

Ja tror jag förstår hur du menar Johan. Är tanken att fästet ska vara lite vinklat för att motorn ska komma så nära centrumlinjen i nedfällt läge? Jag har köpt beslagen för vinkeln på akterspegeln också.
av Martin_w85
04 jul 2020 22:20
Kategori: Motor
Tråd: Montera motorfäste
Svar: 7
Visningar: 13468

Montera motorfäste

Ska montera ett TREM motorfäste på min IF-E eftersom inombordaren har skurit. Såg i ett gammalt inlägg att man skulle snedställa fästet i förhållande till akterns lodlinje, varför? Borde inte fästet monteras parallellt med rodret? Möjligt att jag förstått detta fel.

Mvh Martin
av Martin_w85
24 jun 2020 19:45
Kategori: Motor
Tråd: Reglage till utombordare
Svar: 1
Visningar: 5478

Reglage till utombordare

Hej! Jag är på jakt efter en ny utombordare till min IF båt. Har sneglat på Mercury 4hk med lång rigg. Men nu till min fråga: är det någon som monterat reglage i sittbrunnen till sin mercury utombordare? Borde vara smidigt att kunna styra växling och gas från sittbrunnen.
av Martin_w85
03 maj 2020 11:31
Kategori: Beslag
Tråd: Storskotskena system for if
Svar: 16
Visningar: 25524

Re: Storskotskena system for if

Jag utryckte mig nog tyvärr lite oklart. Har precis skaffat båten och är ute efter lite mer detaljerad information. Jag har tänkt köpa harken 22mm skena och montera men undrar vilken specifik Harken travare jag ska använda. Det verkar finnas flera olika modeller i deras sortiment. Jag vill ha en enk...
av Martin_w85
02 maj 2020 20:48
Kategori: Beslag
Tråd: Storskotskena system for if
Svar: 16
Visningar: 25524

Re: Storskotskena system for if

Vilken skena och travare tycker ni är lämplig till en IF-båt om man vill byta?