Båtens balans? Båtvagn..

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Båtens balans? Båtvagn..

Inlägg av s/y Nadine »

Jag funderar på att bygga mig en ny vagn till min IF.
I dagsläget har jag en fyrhjulig vagn med styrning på fram via en lång dragstång. Vagnen är en 30km/h-vagn men den går som en orm över vägen p.g.a. glapp styrning.
Nu tänker jag istället använda en av axlarna till att bygga en enaxlig vagn. Tanken är då att båten ska stå i balans så att kultrycket blir ungefär lagom.

Att få till det exakt kan vara svårt och det går naturligtvis att testa sig fram men nu undrar jag om någon vet var båten balanserar?
Tanken är att axeln ska sitta där båten balanserar.
Är det någon som har en liknande vagn och som därigenom vet var båten balanserar?
Nadine är en IF-E där inombordaren är urlyft så det kan naturligtvis skilja något..
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Kolla på ritning http://www.ifboat.com/teknik/R_1223A.pdf som tillhör klassreglerna. Där är långskeppstyngdpunkten angiven. Den är framtagen från konstruktionsdata, så den är väl hyfsat rätt men inte helt exakt.

Det finns ett obekräftat rykte som säger att IF-E båtar inte har någon kölvikt unden sittbrunnen för att kompensera för inombordsmotorn (cirka 150 kg) Med litet momentberäkning kan du skatta hur mycket längre fram den i så fall hamnar. Jag får det till 11 cm längre fram, dvs. tyngdpunkten kommer i så fall hamna på 4.14 meter från fören.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Tack Marek för uträkningen:)

Jo det stämmer det där med barlasten under sittbrunnen.
På IF-E-båtarna slutar kölen vid sittbrunnsskottet.
Detsamma gäller Marieholm 26.

Som vidare information så hällde Marieholm ner överbliven plast oarmerad i kölfickan för att det skulle se snyggt ut och vara plant.
När mina föräldrar bokstavligt talat hamnade på land med sin Marieholm 26:a nr 6, under en storm första sommaren (-76 tror jag) så sprack kakan av polyester. Företaget som sålt båten, i Luleå, lugnade min far med att plasten var helt obetydligt för hålfastheten och berättade också om hur det gick till på Marieholmsvarvet med den överblivna plasten.
Själv plockade jag upp spruckna kakor (ca 5-10kg) ur kölsvinet igår. Plasten gör att kölsvinet ser grundare ut och ger sken av att innehålla barlast, men det gör det inte.

Nu ska jag ta mig en nogrannare titt på ritningen.
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar