Rullgenua/fock

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev: Jag har märkt att du (Marek) är högst skeptisk till systemet. Om det beror på att det är billigt, okänt eller att du bara är mot nytänkande konstruktioner, det vet jag inte, men jag tycker att din skepsis är överdriven. För mig och många andra seglare så har priset för olika tillbehör en avgörande betydelse för eventuell extrautrustnings vara eller icke vara.
Som jag förklarat innan är det viktigt för mig med rätt kvalitet. Det har inget med priset att göra utan att föremålet ska vara ändamånsenligt. Jag köper alltid själv det billigaste som uppfyller de krav jag ställt. Ibland får man betala mycket för något som någon annan inte värderar vara värt pengarna, men så är det alltid.

I min bransch finns det något som kallas "proven design" . Det betyder att det är tillverkat och/eller konstruerat så att det visat sig hålla måttet under de svåraste driftförhållanden man kan tänka sig. Det är också en princip som jag tillämpar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Vi förbereder oss för långsegling. Medelhavet eller kanske runt jorden.
Där finns inget utrymme för utrustning som inte håller måttet, allra minst under extrema förhållanden.
Det finns dock något som är ännu värre än att utrustning går sönder. Det är att man inte har råd med den, eller att man inte kommer iväg.

För övrigt finns det hittills ingen självklar svaghet som jag sett, bortsett från bristen på ett snyggt klistermärke med "Furlex" eller "Harken".
s/y Nadine (IF-E 367)
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Jag antar att jag är en av dom 2 IF'ar som har ett sånt rullsystem eftersom jag har köpt ett och mitt ligger i en garderob tror jag. Jag vill minnas att ett minimum för att kunna montera det var att man kapade förstaget, att använda sig av kaus och wirelås kändes inte direkt tryggt tyckte jag. Dessutom var det nåt i infästningen som inte passade så jag hade varit tvungen att tillverka någon ny del om jag inte missminner mig.

Hur har det gått för dig, har du fått på rullen? I såna fall har du lust att posta några bilder så kanske det blir dags att leta fram den igen.

/Marcus
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jo det stämmer att förstaget måste kortas. Men som jag ser det har det ingen betydelse för efter snart 40 år är det ändå på tiden att byta ut förstaget och då kan jag lika gärna fixa ett i lagom längd.

Nadine ligger på land under totalrenovering. Målet är sjösättning 18 juni som det ser ut nu. I samband med det kommer hon att mastas på och rullsystemet monteras. På www.sy-nadine.dinstudio.se kommer det komma upp bilder på montaget så håll utkik.

Lycka till!
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Rullgenua/fock

Inlägg av s/y Nadine »

Jag kan efter testsegling med det nya rullfockssystemet konstatera att det fungerar utmärkt. Jag hade dock lite problem, eftersom jag till en början valde att montera dubbla förstag, för att kunna använda det ena på vanligt sätt även om rullen är upprullad.
Eftersom masten bara har en fästpunkt för förstag, så krockade det extra förstaget med rullen, det blev i inrullat läge för lite plats. Jag löste problemet genom att göra en liten triangel i tjock aluminium med måtten 100x60x100mm och ett hål i varje hörn. Triangelns spets fästes med riggbulten i orginalinfästningen i masten och de andra två hålen användes för de båda förstagen. Detta fungarade betydligt bättre.
Nästa problem var att jag lyckades kapa ner upphalningslinan lite för mycket och det resulterade i att seglet under segling plötsligt kom ner med buller och bong. Knopen som jag fäst det hela med var lite för enkel...
Tanken med dubbla förstag var dessutom att säkra upp för risken om toppsvirveln skulle brista, den misstroddes ju tidigare här..
Jag har nu vid närmare undersökning och funderingar kommit fram till att risken är större att någon annan orginaldel av båten går sönder.. Det är ingen risk med svirveln, den är väl dimmensionerad.

Erfarenheterna säger att systemet väl motsvarar förväntningarna, men att jag ska ta bort det extra förstaget, korta det befintliga lite och köpa en längre lina att dra upp seglet i. Därefter bör det fungera utmärkt.
Blocken för att dra ner linan till sittbrunnen, samt för att dra ner fallen, köpte jag på Clas Ohlsson och de har inte vållat mig några problem hittills.

Jag rekomenderar systemet fullt ut, även efter segling med det!
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rullgenua/fock

Inlägg av maja »

Visst är det attraktivt att skafffa sig ett enkelt rullfocksarrangemang med rullen över däck.

Men hr går det då med spinnakerseglingen? Jag kan tänka mig att det finns stor risk för att gajen ska fastna om man sätter från sittbrunnen.

Ett alternativ till rullgenua är att skaffa sig en fock som skotas innanför vanten. Om man väljer en fock med lattor och utbyggd akterrunda går den inte att rulla. Dessutom är nog duken ändå för kraftig för att det ska vara lämpligt.

Själv kommer jag att fortsätta med bara min stora fock när jag seglar tursegling. Jag håller som bäst på att utveckla ett nedhal för att inte behöva gå fram på däck vid nedtagning och för att hålla seglet nere.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Rullgenua/fock

Inlägg av s/y Nadine »

Det där med nedhal har jag en båtgranne som fixat. Det blev tydligen riktigt bra, jag funderade själv på det innan jag köpte rullen.

Spinnakersegling har jag inte hunnit testa sedan nya rullen, men varför den skulle vara ivägen förstår jag inte?
Vi har pulpit och mantåg på Nadine så de är det största problemet vid all segling.
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Rullgenua/fock

Inlägg av s/y Nadine »

För övrigt är det ju många båttyper som seglar med Furlex och Harkensystem ovan däck och de spinnakerseglar väl?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rullgenua/fock

Inlägg av maja »

På större båtar sätter man spinnakern från förpulpiten. Då har man inte det här problemet. Det är bara när ett av skoten går runt förstaget och till sittbrunnen eller förluckan som man kan få problem.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Rullgenua/fock

Inlägg av s/y Nadine »

Då förstår jag bättre. Fast jag tror inte att jag kommer uppleva det som ett problem. Det beror ju som sagt på hur man använder båten. dessutom använder man väl oftast spinnaker i förhållandevis lugnt väder och då finns det tid och möjlighet att få upp den och korrigera sånt som blir problem.
Värre då om man kappseglar..
s/y Nadine (IF-E 367)
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: Rullgenua/fock

Inlägg av Joel235 »

Jag tänkte att lyfta fram den här gammla tråden. Har rullfocksystemet hållit i tio år, och då blivit "tried and tested thoroughly', eller har det gått sönder? Har någon mer erfarenhet av just det här biliga systemet?
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Skriv svar