Sökningen fann 23 träffar

av PeteIBöljan
26 apr 2022 11:24
Kategori: Skrov
Tråd: List under vatten
Svar: 4
Visningar: 1955

Re: List under vatten

Tack för svar och ursäkta en urusel bild.
av PeteIBöljan
20 apr 2022 16:30
Kategori: Skrov
Tråd: List under vatten
Svar: 4
Visningar: 1955

List under vatten

Hej Jag noterade att den stötlist man har längst fram saknade lite tätning under vattenlinjen. Se bifogad bild (även om jag är inkompetent att missa fokus så ser ni vad jag menar) Jag har två frågor: 1 Tätningen där är väl mest för att hålla listen på plats än att faktiskt täta då fören ska vara rej...
av PeteIBöljan
05 maj 2019 18:20
Kategori: El
Tråd: Raymarine Autopilot i IF
Svar: 8
Visningar: 21899

Re: Raymarine Autopilot i IF

Chansar i en gammal tråd här.

Är det någon av er som har höjden på piedestalen som sitter i skrovet?
av PeteIBöljan
04 okt 2017 23:06
Kategori: Kappsegling
Tråd: Segling i hård vind
Svar: 7
Visningar: 14596

Re: Segling i hård vind

Tack för utförliga svar. Jag seglar alltid själv eller med barnen så genuan stoppar jag undan ungefär lika tidigt som Johan och ersätter med focken. Det svåra för mig sen är att när det börjar blåsa så håller inte den "stropp" jag fäster rodret med så bra och att i hög sjö låta båten styra...
av PeteIBöljan
02 okt 2017 21:59
Kategori: Kappsegling
Tråd: Segling i hård vind
Svar: 7
Visningar: 14596

Segling i hård vind

Inte om kappsegling men väl fart. Jag tycker att jag inte får fart på båten i kryss i hård vind. Särskilt när det blir sjögång. Jag har nu kryssat i hård vind två gånger och är inte nöjd. Första gången valde jag att segla med fock och rev i storen. Lite underriggad till en början men ville testa och...
av PeteIBöljan
13 mar 2017 20:26
Kategori: Skrov
Tråd: Kondens eller läcka?
Svar: 10
Visningar: 20937

Re: Kondens eller läcka?

Ok - då blir det att leta då. Kölsvinet lämnar ju inga tydliga ledtrådar.
av PeteIBöljan
13 mar 2017 08:01
Kategori: Skrov
Tråd: Kondens eller läcka?
Svar: 10
Visningar: 20937

Kondens eller läcka?

Hej Jag var nere och påbörjade vårarbetet på båten. Men jag tyckte det var lite mycket vatten i kölsvinet. Jag skulle gissa på att det var 2-4 liter. Svårt att bedömma men det var nån cm djupt. Letade som en tok efter någon läcka men hittade inget, inte ens någon ledtråd. Så då undrar jag: hur mycke...
av PeteIBöljan
16 aug 2016 23:34
Kategori: Skrov
Tråd: Mått rufflucka
Svar: 23
Visningar: 36637

Re: Mått rufflucka

Jag hade samma problem, men jag byggde ett galler själv. Jag tog teaklister från Biltema som jag sen lade med klossar så de bildade ett galler i lagom lutning. Sen limmade jag fast allt och fäste. Därefter inoljning med Owatrol och sedan sex lager lack. Blev rätt bra. Insektsnätet fäste jag på insid...
av PeteIBöljan
09 maj 2016 20:24
Kategori: Rigg
Tråd: Vantskruv undervant
Svar: 7
Visningar: 13225

Re: Vantskruv undervant

Jag får testa igen med 5/16 då. Var lite stressigt vid påmastning så med mer tid får jag mecka lite med det.

Jag ska även snart byta till de nya danska röstjärnen.
av PeteIBöljan
07 maj 2016 17:00
Kategori: Rigg
Tråd: Vantskruv undervant
Svar: 7
Visningar: 13225

Re: Vantskruv undervant

Precis - M6orna är för tunna men M8orna passade inte i vantfästena, fick helt enkelt inte igenom bulten.

Så därför undrade jag vad ni hade. Men jag bytte bult helt enkelt till en tunnare.
av PeteIBöljan
06 maj 2016 11:17
Kategori: Rigg
Tråd: Vantskruv undervant
Svar: 7
Visningar: 13225

Vantskruv undervant

Hej

Vad har ni för vantskruv till undervanten. De enda M6 jag hittar är fasligt tunna.

Ifjol böjdes en av mina vantskruvar vid avmastning och jag har letat överallt men på hjertmans och biltema är M6 nuförtiden mycket mindre och tunnare än de som kom med båten.

Vad har ni och var är de inhandlade?
av PeteIBöljan
25 apr 2016 22:34
Kategori: Skrov
Tråd: Sliptips
Svar: 7
Visningar: 13908

Re: Sliptips

Tack för tipsen. Efter 4hs slipning med slipmaskin var knappt topcoaten borta på de flesta ställena. Så då kände jag, håller den för det så håller den, så det blir lite grundfärg där jag kom ned till gelcoat sen ett nytt lager toplack. Så får vi se i höst.
av PeteIBöljan
20 apr 2016 22:30
Kategori: Skrov
Tråd: Sliptips
Svar: 7
Visningar: 13908

Re: Sliptips

En vanlig planslip eller nån form av rundslip?

Jag har en planslip faktiskt. Men vågade inte ta den först.
av PeteIBöljan
20 apr 2016 21:23
Kategori: Skrov
Tråd: Sliptips
Svar: 7
Visningar: 13908

Sliptips

Jag började idag slipa vattenlinjen. Den visade sig bestå av ett lager vit grundfärg med efterföljande 2-3 lager lack (typ toplack). Allt ovanpå skrovets gula färg. Anledningen till att jag slipar den är att den var sliten och mer eller mindre avgnagd på sina håll. Så jag tänkte måla om den och som ...
av PeteIBöljan
18 apr 2016 18:44
Kategori: Annat
Tråd: Råå splitsverkstad eftersnack
Svar: 7
Visningar: 12360

Re: Råå splitsverkstad eftersnack

Tack så hemskt mycket för kursen.

Igår kväll lyckades jag göra en ögonsplits till min nya spinnakerlift så att schacklet sitter fint och snyggt.