Sökningen fann 27 träffar

av ingemar
18 okt 2023 20:00
Kategori: Artiklar
Tråd: SM 2024 i Lysekil
Svar: 0
Visningar: 1187

SM 2024 i Lysekil

Bild

IF-SM 2024 kommer att arrangeras av Lysekils Segelsällskap Gullmar, LSSG, under...

Läs hela artikeln...
av ingemar
10 maj 2023 10:09
Kategori: Artiklar
Tråd: Säsongen på LSS är igång!
Svar: 0
Visningar: 529

Säsongen på LSS är igång!

Bild

Nu är kappseglingssäsongen igång i Långedrag, Göteborg!...

Läs hela artikeln...
av ingemar
29 aug 2022 09:56
Kategori: Skrov
Tråd: Lister rufflucka
Svar: 3
Visningar: 1517

Re: Lister rufflucka

Hej och välkommen till forumet! Jag har inte sett några i verkligheten, men "Gert" i Västra Frölunda har gjort många luckor till IF-båtar, samt andra delar, kan vara värt en titt: http://www.gertsbatsnickeri.se/delar-till-if--marieholm-26/ Annars är det nog inga jättesvåra delar att slöjda...
av ingemar
18 jul 2022 09:59
Kategori: Beslag
Tråd: Diameter på storskot?
Svar: 6
Visningar: 2272

Re: Diameter på storskot?

Välkommen till forumet! Jag har en standard 4:1-talja med 10mm polyesterskot, men det känns lite klumpigt ibland, och jag är lite sugen på att gå ner till 8mm. Men när det blåser mycket är 10mm inte så dumt, så det är en avvägning. Väljer man 8mm kan man överväga att ha spärrfunktion i taljans block...
av ingemar
07 apr 2022 09:56
Kategori: Skrov
Tråd: Skador på skrov, repor och hack
Svar: 5
Visningar: 2305

Re: Skador på skrov, repor och hack

Hej! Kul användarnamn. Gissningsvis tror jag att vita båtar generellt är lättare att reparera med ny färgmatchad gelcoat, och jag själv som amatör har lagat en del skavanker (mestadels skruvhål från tidigare ägare) på överbyggnaden med "helt okej resultat". Men det är ganska pilligt och ta...
av ingemar
31 mar 2022 20:34
Kategori: Skrov
Tråd: Kölsvin plugg?
Svar: 3
Visningar: 1660

Re: Kölsvin plugg?

Ganska säker på att det är genomföringen för en logg. Pinnen över hålet är axeln för en impeller med en liten magnet i någon av armarna. Inombords av genomföringen sitter en halleffektsensor som mäter hur snabbt impellern snurrar och gissar en båtfart från det. Är man väldigt brydd om fart (alltså e...
av ingemar
29 jan 2022 20:38
Kategori: Artiklar
Tråd: SM 2022 - Förslag till boende
Svar: 0
Visningar: 1712

SM 2022 - Förslag till boende

SM 2022 hålls som bekant på Björkö, där våra båtar ligger i "smuttan", en liten...

Läs hela artikeln...
av ingemar
14 jan 2022 09:41
Kategori: Artiklar
Tråd: Trimkurs för IF-båtar
Svar: 0
Visningar: 1943

Trimkurs för IF-båtar

Bild

Vinter och kallt, isen ligger tjock, då är det dags att...

Läs hela artikeln...
av ingemar
08 jul 2021 22:59
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25515

Re: storsegel med replik

Jag har inte testat eller sett det själv, men det finns segelinmatare på båttillbehörsmarknaden, typ något i stil med https://www.navinordic.com/segel-och-dack/segel-ovrigt/segelbeslag-ovrigt/easyfeeder-platta . Alternativt kan man ju lämna in seglet till en segelmakare för att få travare monterade,...
av ingemar
29 aug 2020 10:05
Kategori: Beslag
Tråd: Tips på råttor till storskotsvagnen?
Svar: 5
Visningar: 10900

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

För något med förhållandevis lite last som en råtta till skotvagnen räcker det med vanlig rostfri skruv. Förborra och skruva i glasfibern bara. Beroende på vad som är "bakom" kanske man även vill försäkra sig med sikaflex eller något annat tätningsmedel. I ditt fall är det väl kistbänkarna...
av ingemar
28 aug 2020 12:27
Kategori: Beslag
Tråd: Tips på råttor till storskotsvagnen?
Svar: 5
Visningar: 10900

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

Hade exakt samma problem som du med kassa cleats som släppte i precis fel tillfälle varje gång. Bytte till de minsta servocleatsen (motsvarande Harken Micro) och det funkar perfekt. Tror att "Fast Release"-kärnkraftsverket är overkill, vagnen justeras nästan alltid när man sitter jämte i l...
av ingemar
06 mar 2019 16:18
Kategori: Segel
Tråd: Sy i ett rev?
Svar: 5
Visningar: 13778

Re: Sy i ett rev?

På mitt semestersegel lät jag sy in ett rev inför 2:a säsongen jag hade båten, vilket jag inte ångrar. Du har säkert läst om att det går utmärkt att segla IF-båten utan rev om man trimmar ordentligt, men samtidigt tror jag att den här devisen kräver en mer uppmärksam rorsman vilket kanske medför att...
av ingemar
12 feb 2019 13:54
Kategori: Tursegling
Tråd: Begränsningar runt val av pentry?
Svar: 14
Visningar: 18338

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Tråden spårade ut lite då orginalfrågan handlade om hurvida köket på bilden ovan är OK enligt kappseglingsreglerna. Jag har själv sneglat på den här sortens kök som egentligen är "campingkök", och det vore intressant att veta hur reglerna ställer sig till den här sortens kök. Att köket är ...
av ingemar
21 sep 2018 15:47
Kategori: Forum
Tråd: Utveckling av hemsida och forum
Svar: 15
Visningar: 25274

Re: Utveckling av hemsida och forum

maja skrev: 21 sep 2018 15:19 Om man vill skriva i en tråd eller skapa en ny måste man vara inloggad som användare.
Självklart. Men nu är inloggningen duplicerad:
Screenshot_2018-09-21 Svenska IF-båtförbundets forum - Kontrollpanel - Logga in.png
Screenshot_2018-09-21 Svenska IF-båtförbundets forum - Kontrollpanel - Logga in.png (97.58 KiB) Visad 18347 gånger
av ingemar
21 sep 2018 14:37
Kategori: Forum
Tråd: Utveckling av hemsida och forum
Svar: 15
Visningar: 25274

Re: Utveckling av hemsida och forum

Mycket bra! Ett litet förslag bara: Kan man plocka bort kolmunen till höger om forumdelen? Tänker på just den här delen:
Screenshot_2018-09-21 Svenska IF-båtförbundets forum - Utveckling av hemsida och forum.png
Screenshot_2018-09-21 Svenska IF-båtförbundets forum - Utveckling av hemsida och forum.png (55.58 KiB) Visad 18364 gånger
Den tar upp ganska mycket yta som bara blir "död" och är ganska meningslös.