Justera båtvagga!?

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

JC
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 sep 2007 13:24

Justera båtvagga!?

Inlägg av JC »

Hej!

Som nybliven IF-ägare så är det nu dags att förbereda för båtupptagning. När jag köpte båten så fick jag med en tyresövagga i gott skick som naturligtvis var nedmonterad... Därför har jag nu en undran om någon har möjlighet att hjälpa mig med på vilka mått som man bör sätta stöttorna!? Hur brett och på vilken höjd m.m.
Jag har sökt på forumet och googlat det men utan framgång.. Vore därför väldigt tacksam om någon hade dessa uppgifter och är villig att dela med sig! Tror även att mina båtklubbsvänner uppskattar det, då de troligtvis för stå och vänta på mig annars om jag behöver justera in ställningen helt när vi har båtupptagning! ;)

Tack på förhand!

M v h
Johan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har ingen erfarenhet av en Tyresö-vaggan. Själv använder jag en vagga av typen "balkar och kedjor/stänger", vilket jag anser vara den absolut bästa vaggan för en långkölad båt som IF-båten.

Min uppfattning är att du trots allt måste anslå tid för justering av stöttorna eftersom det är första gången du ställer upp båten på land. För att förbereda justeringen kanske du kan dra nytta av ritningarna på båten som finns på vår hemsida: http://www.ifboat.com/teknik/IFREGRIT.HTM .

En viktig sak ska du tänka på: Båten ska stå på kölen och inte hänga i stöttorna. Stöttorna är bara till för att hålla båten i sidled och så att den inte tippar framåt. Palla upp med träbitar under kölen och se till att båten inte lutar framåt med fören utan står någotsånär parallellt med sin vattenlinje och lutar aningen bakåt, så eventuellt vatten som kommer in i sittbrunnen kan rinna ut genom självlänsarna. Det innebär att den främre uppallningen ska vara något högre än den aktra.

Som du kan se från ritningarna, är båtens tyngdpunkt ganska långt bak. Det gäller att palla fören tillräckligt långt fram så att båten inte tippar när man går på däck.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
JC
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 sep 2007 13:24

Inlägg av JC »

Tack för svar och länken! Det underlättar betydligt om man har justerat in vaggan grovt innan upptagning tycker jag. Självklart kommer det ändå ta lite tid innan allt är som det ska... Men så är det ju för alla.

/Johan
Marceline 1766
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jul 2010 23:15

Re: Justera båtvagga!?

Inlägg av Marceline 1766 »

Hej, precis lycklig ägare till IF nr 1766, men är utan vagga. Kan någon vänlig IF-ägare skicka in en ritning eller mått på en "vagga" med stock+kätting+krokar, ev. var man köper sån färdig? Eller en ritning på vagga i tryckimp. virke.
Tacksam för svar!
mvh Janne
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Justera båtvagga!?

Inlägg av maja »

Gratulerar!

Du kommer säkert att få stor glädje av din IF-båt.

Vad gäller vagga, föreslår jag att du kikar in på http://www.s-billenstein.dk/Stoette/Stoette.htm där det finns en bra beskrivning på en vagga typ "balkar och kedjor".

För övrigt finns det beskrivningar på alternativa vaggor på vår egen hemsida.

Och glöm inte att gå med i IF-bbåtförbundet, om du inte gjort det innan. Utan förbundet ingen hemsida, ingen tidning, inga tips...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marceline 1766
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jul 2010 23:15

Re: Justera båtvagga!?

Inlägg av Marceline 1766 »

Tackar ödmjukast för tipset maja-Marek!
Och, jodå, har gått med i IF-båtförbundet.
mvh Marceline 1766 - Janne
Skriv svar