Vagga/krybbe og tyngdepunkt

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

Vagga/krybbe og tyngdepunkt

Inlägg av Birger N-162 »

Jeg planlegger å for første gang ha båten i en vagga/krybbe av typen "balkar och kätting", og funderer nå på rett plassering i forhold til tyngdepunkt.
Hvis jeg titter på klasseritning 1223A så kan man se at tyngdepunktet ligger like bak vertikal linje nummer 8, og at fremre balk burde ligge et sted mellom 8 og 9.

Hvis jeg da setter bakre balk ved nummer 5 så vil høydeforskjellen mellom foran og bak ligge på ca 7 cm (så fremt man står på et plant underlag).
Spørsmål:
- Virker dette som en ok plassering? Skal den fremre balk lenger frem?
- Er det greit å bygge opp fremre balk med 7 cm, og vil det stå stødig? Noe jeg bør tenke på? Jeg frykter litt at treklossen skal "skli vekk".
- Og, ikke minst, er det nødvendig å sikre kjølen sideveis, sånn at den kjølen kan skli til siden?

Som sagt, dette er helt nytt for meg og selv om jeg forstår at konstruksjonen er logisk og smart, så ser det litt ut som at båten står bare av seg selv.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vagga/krybbe og tyngdepunkt

Inlägg av maja »

En bra beskrivning finner du på
http://www.s-billenstein.dk/Stoette/Stoette.htm

Avståndet mellan balkarna ska vara cirka 150 - 180 cm. Placera den främre balken väl framför tyngdpunkten, men ändå inte så långt fram så att kölens underkant har börjat böja uppåt.

Sätt ett extra stöd mot förstäven, så att ingen olycka händer, om någon person skulle råka gå långt fram på däck.

Träklossarna mellan balk och båt dimensioneras så att båten står ungefär parallellt med sin vattenlinje men med aningen akterligt trim, så att eventuellt vatten i sittbrunnen rinner bakåt mot självlänsarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar